-
2022 denetim komisyonu raporu belediye meclisinde okunurken ağzını bıçak açmayan Belediye Başkanı, raporun gazetelere haber konusu olması sonrası iddialara cevap vermek yerine sosyal medya üzerinden hakaretler savurmayı tercih etti.
CHP Belediye Meclis Üyeleri Av. Edip Can Yayalar, Şerafettin Çakır, Ogan Ersoy, İyi Parti Meclis Üyesi Hülya Özdemir ve Ak Parti Meclis üyesi Mustafa Ravalı tarafından oluşan Denetim Komisyonun gündeme bomba gibi düşürdüğü tespitleri Uzunköprü siyasetini etkisi altına aldı.
Nisan ayı belediye meclis toplantısında okunan 2022 yılı denetim komisyonu raporu, Haziran ayında bir kez daha gündeme gelmesi, yerel seçimlere 9 ay partilerin adaylarının belirlenmesine ise 6-7 gibi kısa bir süre kala Uzunköprü Belediye Başkanı Özlem Becan’ın adeta dengesini bozdu.
Komisyonun 2022 belediye bütçesinden yapılan harcamalara dair ortaya çıkardığı usulsüzlükler, meclis toplantısı salonunda CHP Belediye Meclis Üyesi Edip Can Yayalar tarafından yüzüne okunurken cevap vermeyen yada veremeyen Belediye Başkanı Özlem Becan, yapılan bir basın açıklaması sonrası söz konusu raporun gazetelere haber konusu olmasının ardından sosyal medya üzerinden adeta öfke kustu.
Aile fertlerinden birine ihalesiz işler verdiği, 4 etkinlik için 650 kg kuru pasta alımı yapıldığı, piyasa ortalaması üzerinden fahiş fiyatlara ihale düzenlemeksizin alımlar yapıldığı, belirli personellere fazla mesailer yazıldığı, afaki faturalarla Ergene şirketine maddi kaynak aktarıldığı, Uzunköprü Belediyesi’nde zarara yol açıldığına yönelik birçok iddianın muhatabı olan Uzunköprü Belediye Başkanı Özlem Becan, söz konusu iddiaları yanıtlamak yerine gündemi değiştirmek uğruna başkalarını suçlamayı tercih etti.
ÖFKESİNE YENİLDİ, KONTROLÜNÜ KAYBETMEYE BAŞLADI
Uzunköprü Belediye Başkanlığı koltuğuna oturmasıyla birlikte belediye tarihinin en çalkantılı dönemine imza atan Başkan Özlem Becan, belediye personeline dair alınan radikal kararların oluşturduğu huzursuzluk, CHP’li meclis üyeleri arasında yaşanan ayrışmalar ve parti içi muhalefetin sert eleştirileri sonrasında öfkesine yenilip, zaman zaman kontrolünü kaybetmeye başladı.
Daha önce de temsil ettiği makamla bağdaşmayacak birçok ima ve hakaret içerikli sosyal medya paylaşıma imza atan Belediye Başkanı, denetim komisyonu raporunun içeriliğinin kamuoyu ile paylaşılmasının ardından bir kez daha aynı yolu tercih etti. Sosyal medya hesabı üzerinden isim vermeye cesaret edemese de kendisine muhalif tutum sergileyen kitleye yönelik birçok rencide edici ithamda bulunan Başkan Becan’ın öfkesinden gazetecilerde nasibini aldı.
NE İFTİRA NE DE GÜDÜMLÜ HABER, SADECE GERÇEKLER
Yapılan bir basın açıklamasının ardından olağan bir şekilde gazetelerde kendine yer bulan 2022 denetim komisyonu raporunda ki iddiaları, “asparagas haber”, “iftira”, “kasıtlı dedikodu” olarak nitelendiren Belediye Başkanı Özlem Becan, ilçemiz yerel basınının tamamında yer alan bu yönde ki haberlerin yerel seçimlerin arifesinde güdümlü ve kasıtlı şekilde karalamalar olduğunu iddia etti.
2022 yılı belediye harcamalarını konu alan ve Nisan 2023 meclisinde yüzüne karşı okunurken itiraz etmeksizin dinleyen ama buna rağmen basın mensuplarını asparagas-güdümlü haber servis etmekle suçlayan Belediye Başkanı Belediye Başkanı Özlem Becan’ın hafızasını tazelemek için 2022 YILI DENETİM KOMİSYONU RAPORU’nun ilgili kısımlarını yayınlıyoruz.
HARCAMA – MUHASEBE YETKİLİSİ KARMAŞASI TESPİT EDİLMİŞ
“ 5018 sayılı kamu mali yönetimi ve kontrol kanunu 60. maddesinde Harcama yetkilisi ile muhasebe yetkilisi görevi aynı kişide birleşemez. denilmektedir.
11 Mart 2022 tarih ve 31775 sayılı resmi gazetede yayımlanan mahalli idareler disiplin amirleri yönetmeliğine göre Birim içi disiplin amiri Müdür ve Müdürlük makamını vekaleten temsil eden yetkili kişi olarak tespit edilmiştir.
Mali hizmetler müdürlüğünün şuan ki yapılanmasında harcama yetkililiği görevi Şef Mehmet UYGUN tarafından yerine getirilmektedir. Muhasebe yetkililiği ise Mali Hizmetler Müdürü Hülya LORT tarafından yerine getirilmektedir. Hiyerarşide harcama yetkilisi muhasebe yetkilisinin üzerinde bir görevdir. 5018 sayılı kanunun 31. Maddesi ve 8. Maddesi ile disiplin amirleri yönetmeliğine göre aykırılık teşkil etmekte olup, Harcama yetkililiğinin Hülya LORT tarafından yerine getirilmesi gerekmektedir.”
KAPATILAN DESTEK HİZMETLERİNİN KURULMASI ÖNERİLMİŞ
“Malî hizmetler Müdürlüğü’ nün kuruluş amacı; idarelerin teşkilat yapısı dikkate alınmak ve stratejik planlama, bütçe ve performans programı, muhasebe-kesin hesap ve raporlama ile iç kontrol fonksiyonlarının ayrı alt birimler tarafından yürütülebilmesini sağlayacak şekilde yürütmektir. Mali Hizmetler Müdürlüğü’ nün kuruluş amacı göz önüne alındığında 2022 yılında kapatılarak Mali hizmetler müdürlüğü’ ne bağlanan destek hizmetleri Müdürlüğü’ nün yeniden kurulmasını, Uzunköprü Belediyesi’nin müdürlük bazında norm kadro cetveli baz alındığında benzer görevi yapan temizlik işleri müdürlüğü ile iklim değişikliği ve sıfır atık müdürlüğü nün birleştirilmesinin daha uygun olacağı kanaatine varılmıştır.”
YETKİ AŞIMI YAPILDIĞI TESPİT EDİLMİŞ
“5393 sayılı Belediye Kanununun 18. Maddesi Belediye meclisinin görev ve yetkileri yer almıştır. Maddenin (t) bendinde Mücavir alanlara belediye hizmetlerinin götürülmesine karar vermek Uzunköprü Belediye meclisinin görev ve yetki alanında olduğu belirtilmiştir. Ancak ; Destek hizmetleri Müdürlüğü ve mali hizmetler müdürlüğü tarafından meclis kararı olmaksızın başka belediyelere kamelya ve reklam panoları yapıldığı köylere piknik masaları, kamelyalar, camilere yardımlar yapılmak sureti ile yetki aşımı yapıldığı tespit edilmiştir.”
YANGIN TÜPÜ DOLUMU- ERGENE ŞİRKETİNDEN LİMİTİ AŞAN YEMEK ALIMI
“İtfaiye Müdürlüğü tarafından Ergene şirketinden doğrudan temin limitleri üzerinde yemek alımı yapıldığı tespit edilmiştir. Yine aynı müdürlüğün 2022 yılı içerisinde itfaiye müdürlüğünde kullanılmak üzere piyasa fiyat araştırması yapmaksızın tek firma üzerinden yangın tüpü dolumu ihtiyacının temin edildiği ve bunun da mevzuata aykırı olduğu tespit edilmiştir.”
ÖDENEK OLMAKSIZIN HARCAMALAR YAPILMIŞ
“Temizlik İşleri Müdürlüğü’nün evraklarının incelenmesi aşamasında taşıt bakımları için ödeme yaptığı görülmüş bunun üzerine yapılan araştırmada taşıt bakım ödeneği olmadığı halde Destek Hizmetleri Müdürlüğü görev ve yetki alanında bulunan çöp kamyonlarının bakım ve onarımını Temizlik İşleri Müdürlüğü tarafından yaptırıldığı tespit edilmiş ve ödenek olmaksızın harcama yapıldığı anlaşılmıştır.”
BÖL PARÇALA İHALESİZ VER! İŞLEYİŞİ
“Zabıta Müdürlüğü tarafından yol bakım malzemelerinin ihale ile temin etmesi gerekirken işi bölerek yasaya aykırı olarak doğrudan alım yöntemi ile sağlamıştır.
Su işleri Müdürlüğü tarafından elektrik malzemesi alımlarını ihale ile yapması gerekirken işi bölerek yasaya aykırı olarak doğrudan alım yöntemi ile yapmıştır.
Atatürk Kültür Merkezine Uzunköprü Belediyesi birimlerinin taşınması sırasında, binadan sorumlu birim tarafından bir proje ile ihale yapılması gerekirken, farklı tarihlerde her birimin aynı bina içerisine tek bir firmadan firmasından ayrı ayrı fatura kesilmesi sureti ile doğrudan alım yöntemi ile mal ve hizmet alımı yaptığı ve belediyemiz birimlerinin bu şekilde yeni yerlerine taşındığı ve bu uygulamanın yasaya aykırı olduğu tespit edilmiştir.”
BAZI PERSONELLERE FAZLA MESAİ YAZILDIĞI TESPİT EDİLMİŞ
“Belediyemiz Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü 2022 yılı Mesai çizelgesi incelendiğinde bazı çalışanlara diğer personelden dikkati çekecek biçimde fazla mesai yazıldığı ve ödendiği tespit edilmiş ve mesai cetvelinde bu anlamda kayda değer bir dengesizlik olduğu görülmüştür.”
ÜRETİCİ FİRMALARDAN TEKLİF ALINMADIĞI TESPİT EDİLMİŞ
“Yapılan inceleme Başkanlık Özel Kalem, İtfaiye Müdürlüğü, Zabıta Müdürlüğü, Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüklerince yıl içerisinde törenlerde kullanılmak üzere çeşitli ebatta bayrak alımı yapıldığı tespit edilmiştir. Ancak bu alımların müdürlüklerce ayrı ayrı yapılmak yerine tek elden doğrundan temin yöntemi yerine ihale yapılmak sureti ile temin edilmesinin belediyemizin menfaatine olacağı değerlendirilmiştir. Ayrıca bayrak alımı ve kokart alımı işi doğrudan temin yöntemi ile yapılırken üretici firmalardan teklif alınmamış olduğu ve bunun maliyet artışına sebep olduğu gözlemlenmiştir.”
REKLAM GİDERLERİNİN YÜKSEKLİĞİ TESPİT EDİLMİŞ
“Reklam giderlerinin incelenmesinde giderlerin belediyemiz bütçesine oranla oldukça yüksek olduğu ve özellikle bir firmadan doğrudan temin yöntemi ile alım yapıldığı tespit edilmiştir.”
4 ORGANİZASYONA 650 KG KURU PASTA
“Belediyemizden tarafından 2022 yılında İlçemizin Düşman İşgalinden Kurtuluşunun 100.Yıl dönümü etkinlikleri kapsamında yapılacak resepsiyonda misafirlere ikram edilmek üzere 260 kg. pasta, 1 Adet Kurtuluş pastası (500 kişilik), Browni (1.000 Adet) doğrudan temin yöntemi ile alım yapıldığı ve bunun toplam maliyetinin 57.407,00-TL olduğu tespit edilmiş olup komisyonumuzca gelen konukların davetiye gönderilmek sureti ile katılım sağlaması ve sayının belli olması karşısında alınan malzemelerin miktarının davetli sayısının çok üzerinde olduğu maliyetin düşürülmesi konusunda gereken özenin gösterilmediği kanaatine varılmıştır.
Yine Belediyemiz tarafından düzenlenen 1. Uluslararası Tarihi Uzunköprü Festivali etkinlikleri kapsamında 18/09/2022 tarihinde Prof. Dr. Hüseyin BAĞCI imza ve söyleşi etkinliğinde 32.219,00-TL tutarında 145 kg miktarında unlu mamül alımı yapıldığı, 16/09/2022 tarihinde Ataol Behramoğlu ve Haluk Çetin imza ve söyleşi etkinliği için 29.189 TL tutarında 135 kg unlu mamul alımı yapıldığı, 17/09/2022 tarihinde Nasuh Mahruki imza ve söyleşi etkinliği için de 23.634,00-TL tutarında 110 kg unlu mamül alımı yapıldığı ve fatura tutarlarının ödendiği görülmüştür. 3 günlük etkinlik sürecinde toplam 390 kg unlu mamul sarfiyatının hayatın akışına aykırı olduğu kanaatine varılmıştır.”
SUÇ DUYURUSUNDA BULUNULMASI TALEP EDİLMİŞ
“İmar Müdürlüğünden talep edilen evrakların incelenmesinde; 2022 yılı içerisinde 52 adet yapı kullanma izni verildiği tespit edilmiştir. Aynı dönem içerisinde 124 adet yapı ruhsatı verildiği tespit edilmiştir. Ancak yapı ruhsatı verilmesine dair işlemlerde İmar Kanunu 22. Madde, Planlı alanlar Yönetmeliği 55.ve 57. Maddelerinde öngörülen usul ve esaslara aykırı hareket edildiği ve ruhsatlandırmada gecikmelere sebebiyle verildiği, gecikmelerin hukuki bir dayanağı bulunmadığı tespit edilmiştir. Ruhsatlandırma işlemleri zamanında yapılmadığından kuruma yatacak harç vb ödemelerde zamanında tahsil edilememiş ve bu suretle kurum zararı oluştuğu gözlemlenmiştir. Buna sebebiyet veren sorumlular hakkında suç duyurusunda bulunulması önerilmektedir.”
ATIKSU ARITMA TESİSLERİNDE MEVZUATA AYKIRILIK TESPİT EDİLMİŞ
“Belediyemiz bünyesinde bulunan atık su tesisinin (A)sınıfı atık su tesisi olduğu “ Atıksu Arıtma Tesislerinde çalışan Teknik Personeli ilişkin 23/05/2019 tarih ve 30782 sayılı Tebliğin 3 ve 4.maddeleri gereğince atık su arıtma tesisin tesis sorumlusunun tesiste tam zamanlı çalışması gerektiği aynı yönetmeliğin 5.nci maddesine göre A sınıfı atık su arıtma tesisinde asgari bir tesis sorumlusu, bir teknik sorumlu, iki elektrik teknikeri, iki makine teknikeri ve 1 çevre teknikeri çalıştırılması gerektiği aynı tebliğin 6.ncı maddesinde Tesis sorumlusu olacak kişinin Çevre Mühendisi olması gerektiği belirtildiği halde tebliğe aykırı olarak tam zamanlı çevre mühendisi görevlendirilmediği, kurum bünyesinde bulunan Çevre Mühendislerinin mesleki ve teknik bilgi alanları dışında görevlendirildiği tesisisin 01/08/2022 tarihinde görevlendirilen Biyolog Selin Özdemir tarafından çalıştırıldığı anlaşılmıştır. Bu durum mevzuata aykırı olduğundan derhal tebliğe uygun düzenlemelerin yapılması gerektiği kanaatine varılmıştır.
OLMAYAN PERSONELE İŞ YAPTIRIP, ÖDEME YAPILDIĞI TESPİT EDİLMİŞ
“Temizlik İşleri Müdürlüğünün, Mali Hizmetler Müdürlüğüne yazdığı 21/11/2022 tarihli yazıda “ İlçemizde çeşitli yerlerde bulunan büyük kül konteynerlerinin kullanım ömrünü uzatmak ve estetik bir görünüm kazandırmak için zımparalanıp çift kat antipas boya iye boyanması işçiliğinin Uzunköprü Ergene İnş.Tic.ve San.A.Ş. ye yaptırıldığı fatura bedeli olan 81.032,96-TL nin bu şirkete ödemesi istenilmiş olduğu, yine Temizlik İşleri Müdürlüğünün 26/9/2023 tarihli yazıları ile İlçemizde bulunan çöp konteynırlarının covid-19 tedbirleri kapsamında dezenfekte edilmesi işinin Uzunköprü Ergene İnş.Tic.ve San. A.Ş. ye yaptırıldığı fatura bedeli olan 21.889,00-TL nin şirkete ödenmesinin istenilmiş olduğu anlaşılmıştır. Uzunköprü Ergene İnş.Tic.ve San. A.Ş. belediyemiz şirketi olup şirket personeli de Uzunköprü Belediyesi bünyesinde çalışmaktadır ve maaş ve sair hakları şirket tarafından ödenmektedir. Kaldı ki şirkette bu işi yapabilecek nitelikte kalifiye elaman olmadığı açıktır. Hal böyle iken belediyemiz çalışanlarınca yapılacak bir işin belediye bünyesinde yer alan şirkete ücret karşılığı yaptırılması ve ödeme yapılması mevzuata aykırı olup şirkete dolaylı yoldan para aktarıldığı imajını yaratmaktadır. Kaldı ki 01/01/2023 tarihinde tüm Ergene şirketi personelinin Belediye Personel şirketi bünyesine alındığından şu anda da şirket bünyesinde çalışan 5 kişi bulunduğu görülmüştür.”
BENZER İŞLERE FARKLI ÖDEMELER YAPILDIĞI TESPİT EDİLMİŞ
“Park ve Bahçeler Müdürlüğünün Mali Hizmetler Müdürlüğüne yazdığı 30/12/2022 tarihli “ Şehrimiz Halisehatun Mahallesi, Anabacı Caddesi No:11 adresinde ki belediye hizmet binasında bulunan 2 adet klimanın sökülüp bakımı yapılarak Park ve Bahçeler Müdürlüğünde bulunan hizmet binalarına montajı işinin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunun 22/d maddesi gereğince A firmasına (raporda alenen belirtilen firmanın ismi gazetemiz tarafından A olarak belirtilmiştir.) “ yaptırıldığı bu iş için 8.850,00-TL ödeme yapıldığı anlaşılmaktadır.
Su İşleri Müdürlüğünün Mali Hizmetler Müdürlüğüne yazdığı 09/08/2022 tarihli yazı da “ Eski Belediye Hizmet Binasından sökülüp Kırcasalih terfi Merkezine takılan klimanın bakım ve onarımında kullanılmak üzere B firmasından (raporda alenen belirtilen firmanın ismi gazetemiz tarafından B olarak belirtilmiştir.) mal ve hizmet alımı yapıldığı işin bedeli olan 2.300,00-TL nin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunun 22/d maddesi gereğince ödenmesinin talep edildiği “ görülmüştür. Benzer iki iş arasında komisyonumuzca fahiş fiyat farkı bulunduğu mal ve hizmet alımında yasanın öngördüğü özenin gösterilmediği kanaatine varılmıştır.
5393 sayılı Belediye Kanunun 25. maddesi gereğince Belediye Meclisince oluşturulan komisyonumuzca hazırlanan bu raporda Belediye Kaynaklarının ekonomik ve daha verimli kullanılması bakımından önerilerde bulunulmuş, Belediye harcamalarının mali işlemlere ilişkin kararların stratejik plan ve programlara uygunluğu incelenmiştir.
5018 sayılı Kanunun amacına yönelik olarak ta Belediye kaynaklarının kullanılmasında hesap verebilirliği ve mali saydamlığı sağlamak üzere tespit edilen denetim sonuçları yukarıda değerlendirilmiş olup Uzunköprü Belediye Meclis Başkanlığına arz olunur. 27/03/2023
DENETİM KOMİSYONU BAŞKANI: Av.Edip Can YAYALAR DENETİM KOMİSYONU ÜYELERİ: Şerafettin ÇAKIR, Ogan ERSOY, Hülya ÖZDEMİR Mustafa RAVALI”