Soru:
Kamu kuruluşunda çalışmaktayım. Eşim Eylül 2012 tarihinde Sağlık Bakanlığında hemşire iken (16 yıllık) KPSS girerek öğretmen olarak başka bir ilin ilçesine atandı.
Sağlık Bakanlığına bağlı devlet hastanesinden eylül ayı içinde ayrılışını yaparak 12-13 gün mehil müddetini kullanarak 10 Ekim tarihinde MEB bağlı atandığı okulda göreve başladı. Eş durumu özür tayinlerinde yönetmelik gereği atandığı yerde 1 yıl görev yapmak gerekiyor. 17 yıllık memur olmasına rağmen aday öğretmen ve 1 yılını doldurmadığından (aday memur değil) Bu nedenle şubat atamasında tayin isteyemedi.
Bu durumda yaz döneminde de eş durumu özür tayini yapamayacağız herhalde. Kurumlar arası naklen geçiş de eşimin kullanmış olduğu 13 günlük mehil müddeti önceki çalıştığı kurumda mı yoksa atanmış olduğu sonraki kurumda mı geçirilmiş sayılır. Milli Eğitim elektronik ve puanlama sisteminde bu süre önceki çalışmış olduğu yerde görünüyor. Yaz dönemi özür atamalarında bir yıllık süre çalışılması istendiğinde (eylül sonu itibarıyla) 10 gün farkla büyük bir mağduriyete uğramış olacaktır. Mehil müddeti önceki çalışılan yerde mi yoksa sonraki çalışılan yerde mi çalışılmış sayılır. Mevzuatta nasıl geçmektedir.
Bu soruyu bilgi edinme kapsamın DEVLET PERSONEL. BAŞKANLIĞI’na sordum ama 4982 sayılı “Bilgi Edinme Hakkı Kanunu”nun 27’nci maddesinde “Tavsiye ve mütalaa talepleri bu Kanun kapsamı dışındadır.” hükmüne yer verilmiş olup, başvurunuzda yer alan talebiniz, mütalaa ve tavsiye kapsamında olduğundan, Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamına girmemektedir. İlgili çalışılan bakanlıktan milli eğitim sorulması ) denildiğinden öğrenemedim.
Cevap:
Kurumlar arası nakil 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda düzenlenmiş bulunmaktadır. Memurların bir kurumdan diğerine nakilleri başlıklı 74 üncü söz konusu madde de “Memurların bu Kanuna tabi kurumlar arasında, kurumların muvafakatı ile kazanılmış hak dereceleri üzerinden veya 68 inci maddedeki esaslar çerçevesinde derece yükselmesi suretiyle, bulundukları sınıftan veya öğrenim durumları itibariyle girebilecekleri sınıftan, bir kadroya nakilleri mümkündür. Kazanılmış hak derecelerinin altındaki derecelere atanabilmeleri için ise atanacakları kadro derecesi ile kazanılmış hak dereceleri arasındaki farkın 3 dereceden çok olmaması ve memurların isteği de şarttır. “hükmü yer almaktadır.
Kurumlar arası nakil işleminde, kişinin nakil olabilmesi için meri mevzuat uyarınca atanabileceği bir kadro olması ve kurumların muvafakati gereklidir.
Muvafakat işlemleri gerçekleştikten sonra, gidilecek kurum atama işlemini yapmakta ve daha sonra da bu atama işleminin ilgiliye tebliğ edilmesi için atama işlemini ilgilinin çalıştığı kuruma göndermektedir.
Ayrıca; 657 sayılı Kanunun Atamalarda Görev Yerine Hareket ve İşe Başlama Süresini düzenleyen 62’nci maddesinde;” İlk defa veya yeniden veyahut yer değiştirme suretiyle;
a) Aynı yerdeki görevlere atananlar atama emirlerinin kendilerine tebliğ gününü,
b) Başka yerdeki görevlere atananlar, atama emirlerinin kendilerine tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içerisinde o yere hareket ederek belli yol süresini,
İzleyen iş günü içinde işe başlamak zorundadırlar.
Savaş ve olağanüstü hallerde bu süre Bakanlar Kurulu Kararı ile kısaltılabilir.
Yukarıdaki süreler;
1- Kanuni izinlerin kullanılması veya geçici bir görevin yapılması sırasında başka bir göreve atanan memurlar için iznin veya geçici görevin bitimi,
2- Hesaplarını, yerlerine gelenlere devir zorunda bulunan sayman ve sayman mutemetleri için devrin sona ermesi,
3- Eski görevlerine devamları kurumlarınca yazılı olarak tebliğ edilenler için yerlerine atanan memurların gelmesi veya yeni görev yerlerine hareketlerinin kurumlarınca tebliği, tarihinde başlar.”
Memurlar arasında mehil müddeti denilen 657 sayılı Kanunun 62 nci maddesi düzenlenen 1 ve 15 günlük süre atayan kurum tarafından atanan kişiye tanınmış bir haktır.
Memuriyet bir statü hukuku olup 657 sayılı Kanunun uyarınca memur olan personelin mevcut statüden ancak mezkur Kanunun 98 maddesinde yer alan sebeplerden biri ile çıkılması mümkün bulunmaktadır.
657 sayılı Kanunun “Memurluğun sona ermesi” başlıklı 98 inci maddesinde “Devlet memurlarının
a) Bu kanun hükümlerine göre memurluktan çıkarılması;
b) Memurluğa alınma şartlarından her hangi birini taşımadığının sonradan anlaşılması veya memurlukları sırasında bu şartlardan her hangi birini kaybetmesi;
c) Memurluktan çekilmesi;
ç) İstek, yaş haddi, malullük sebeplerinden biri ile emekliye ayrılması;
d) Ölümü;
hallerinde memurluğu sona erer.” denilmektedir.
Söz konusu hükümlerin birlikte değerlendirilmesi çerçevesinde;
1-İlk defa ataması yapılanların memuriyete başlangıçları göreve başladıkları tarihtir.
2-Bir kurumdan diğer kuruma naklen geçen memurun memurluğu fasılaya uğramaz. Memurun memurluğu ancak 657 sayılı Kanun 98 inci maddesi hükmü uyarınca son bulur.
3- 657 sayılı Kanunun 62 nci maddesi uyarınca atanan memura tanınan Mehil müddeti atayan kuruma başlama için tanınmış bir haktır.
4-Bir kamu kurumundan diğerine nakil olan memurun yeni kurumundaki hizmeti eski kurumundan ilişiği kesilmesini takip eden gün başlar.
5- Sağlık Bakanlığında hemşire kadrosunda çalışmakta iken naklen ataması Milli Eğitim Bakanlığı öğretmen kadrosuna yapılan ilgilinin Sağlık Bakanlığında ilişiğinin kesilmesini müteakip mehil müddeti sonunda yeni kurumu olan Milli Eğitim Bakanlığında göreve başlaması gerekmektedir.
Mehil müddeti atayan kurumca göreve başlamak için tanınmış bir haktır.
Memuriyeti kesintiye uğramayan Sağlık Bakanlığından Eylül 2012 de ilişik kesilen kişinin ilişik kesilmesini izleyen günden itibaren Milli Eğitim Bakanlığı personeli olarak değerlendirilmesi gerekmektedir.
6- Söz konusu görüşümüzü mehil müddeti sonunda göreve başlamayan memurun 657 sayılı Kanunun 94 maddesi uyarınca müstafi addedilme işlemi atandığı kurumca alınması gerekmektedir.
Detaylı bilgi için lütfen http://sorucevap.memurlar.net/soru/2119/ inceleyiniz.